شیر گاو و گوسفند و فتواى خواهر و برادرى
لبن البهیمة ینشر الحرمة ویوجب الأخوة
اگر چند نفر از شیر یک گوسفند استفاده کنند خواهر و برادر رضاعى مى شوند و داستان محرمیّت و حرمت ازدواج دامنگیرشان خواهد شد.
گوینده این سخن شخصیتى مانند محمّد بن إسماعیل بخارى صاحب و نویسنده کتاب صحیح بخاری می باشدوأفتى محمد بن إسماعیل البخاری صاحب الصحیح بأن لبن البهیمة ینشر الحرمة ، فلو شرب اثنان أو أکثر من لبن شاة واحدة صاروا إخوة أو أخوات من الرضاعة.
قال السرخسی فی المبسوط : ولو أن صبیین شربا من لبن شاة أو بقرة لم تثبت به حرمة الرضاع ، لأن الرضاع معتبر بالنسب ، وکما لا یتحقق النسب بین آدمی وبین البهائم فکذلک لا تثبت حرمة الرضاع بشرب لبن البهائم.
وکان محمد بن إسماعیل البخاری صاحب التاریخ رضی الله عنه یقول : تثبت الحرمة .
هذه المسألة کانت سبب إخراجه من بخارا ، فإنه قدم بخارا فی زمن أبی حفص الکبیر رحمه الله ، وجعل یفتی فنهاه أبو حفص رحمه الله ، وقال : لست بأهل له .فلم ینته ، حتى سئل عن هذه المسألة فأفتى بالحرمة ، فاجتمع الناس وأخرجوه. المبسوط 30 / 297 ، 1 / 139 .
این فتوا را سرخسى در کتاب مبسوط از قول بخارى نقل کرده و خودش به جنگ وى رفته و مى گوید: اگر دو پسر بچّه ازگوسفند و یا گاوى همزمان شیر به خورند حرمت رضاع و شیر خوارگى محقّق نخواهد شد، زیرا در رضاع و شیرخوارگى نسب شرط است و بین انسان و حیوان نسبتى وجود ندارد.
بنا بر این خوردن شیر حیوان موجب تحقّق رضاع و حرمت چیزى نخواهد شد.
سپس مى گوید: همین فتوا سبب اخراج و تبعید بخارى از بخا را شد.